آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
آیا عروسی مطابق با شئون دینی نباید شاد باشد؟

آیا عروسی مطابق با شئون دینی نباید شاد باشد؟


سرباز صفر جنگ نرم


به بهانه سالروز ازدواج امیرالمونین (علیه السلام) با سیدة النساء العالمین  (سلام الله علیها) که در چنین روزهایی با خواستگاری امیرالمومنین از حضرت زهرا  رسول خدا كه درحالی که صورتش از سرور و شادمانی بر افروخته شد، فرمود: صبر كن تا از فاطمه اجازه بگیرم. پیغمبر نزد فاطمه (ع) رفت، فرمود: دخترم! علی بن ابی طالب (ع) را به خوبی می شناسی برای خواستگاری آمده است. آیا اجازه می دهی ترا به عقدش در آورم؟ فاطمه از خجالت سكوت كرد و چیزی نگفت. پیغمبر چون آثار خشنودى را درچهره او دید گفت: الله اكبر و سكوت او را علامت رضایت دانست (بحار الانوار ج 43 ص 127 ذخائر العقبی ص 29).

شاد نبودن یک نفرین است

در یکی از وقایع صدر اسلام آمده است: روزی رسول خدا(ص) دستور صادر کرد که باید تمام نیروهای قابل برای شرکت در مبارزه علیه کافران و مشرکان بسیج‏ شوند. عده‏ای با بهانه‏های مختلف از شرکت در این لشکر کشی خود داری و از فرمان خدا و پیامبر(ص) تخلف کردند! خداوند در قرآن می‏فرماید: «لعنت‏خدا باد بر این کسانی که دیدند پیغمبر با انبوه مسلمانان به میدان نبرد می‏روند; اما باز هم زندگی دوستی، آنها را وادار کرد از فرمان خدا و رسول امر تخلّف کنند و بمانند. لعنت ‏خدا بر آنها باد و محروم باد این گروه از رحمت‏حق‏»  توبه ، آیه 81 به دنبال آن، به عنوان یک نفرین می‏گوید: «  فَلْیَضْحَکُوا قَلیلاً وَ لْیَبْکُوا کَثیرًا »؛ « از این پس کم بخندند و زیاد بگریند». روشن است که نفرین به صورت کیفر و مجازاتی است که همواره بر خلاف طبیعت و فطرت آدمی او را دچار عذاب و رنج می‏سازد. اینکه خداوند آرزوی کم خندیدن و زیاد گریستن برای نافرمانان می‏کند، حکایت از این حقیقت دارد که خنده به عنوان یکی از عوامل نشاط، امر طبیعی و فطری است و او می‏خواهد به عنوان کیفر، نافرمانان از این نعمت محروم باشند. گفتارها، ج 2، ص 225 و 226

 
شادی، از مهم ترین احساسات و نیازهای بشر به شمار می رود. هر ملتی با توجه به باورهایش به گونه ای ابراز غم و شادی می کند. اسلام نه تنها این احساسات را سرکوب نمی کند، بلکه بر اساس برخی آیه ها و روایت ها آن را امری ضروری می داند و البته برای آنها حد و مرزی قایل شده است تا بدین طریق، کنترل مثبتی شوند.


سرور و شادی، همانند دیگر حالت های روحی نیاز به کنترل دارد و اگر مهار نشود، به طور حتم زیان هایی را به دنبال خواهد داشت. چه بسیار جوانانی که برای ارضای چنین نیازی خود را به مرداب شهوت رانی و دام اعتیاد می اندازند که اگر این افراد از ابتدا برای شادی و نشاط خود قانون و ضابطه ای تعیین کنند و به حد اعتدال آن قانع شوند، هرگز به چنین انحرافاتی کشیده نمی شوند. اگر اسلام شادی را ضروری می داند، در جای دیگر به مراقبت نفس و محاسبه اعمال دستور می دهد تا هر میلی در جهت مثبت و هدف مند خود به حرکت درآید و بیراهه نرود.


آداب و شرایط شادی

1- گناه و معصیت نباشد
 مجالس شادی باید از هر گونه گناه و معصیت خالی باشند. در بیشتر مجالس عروسی، افراد شرکت کننده برای اینکه رضایت عروس و داماد و خانواده آنها را جلب کنند، به رقاصی و لهو و لعب می پردازند و خود را با این استدلال پوچ قانع می سازند که اگر این کار را نکنم، فردا از من گلایه می شود. امام صادق علیه السلام در جایی می فرماید: «خداوند را به غضب درنیاورید به خاطر رضایت و خشنودی احدی از مردم و نزدیک نشوید به مردم به وسیله دوری از خدا.» به بعضی دیگر از شرکت کننده ها که ناظر این افراد هستند، وقتی گفته می شود: چرا در چنین مجالسی شرکت می کنید؟ می گویند: ما که گناهی انجام نمی دهیم، فقط یک گوشه برای خود نشسته ایم. امام صادق علیه السلام دراین باره فرموده است: « سزاوار نیست برای مؤمن در مجلسی بنشیند که معصیت خدا در آن می شود و او نمی تواند جو مجلس را عوض کند».


2- همراه با اذیت و آزار نباشد
 یکی دیگر از شرایط شادی این است که با اذیت و آزار دیگران همراه نباشد. در بسیاری از موارد افراد آن چنان غرق تمسخر و غیبت دیگران هستند که آن را از بهترین وسایل سرگرمی و شادی خود می پندارند، در حالی که قرآن کریم می فرماید: «ویل لکل همزة لمزة؛ وای بر هر عیب جوی هرزه زبان.» (همزه:1) امام صادق علیه السلام سخن تکان دهنده ای در نکوهش غیبت دارد: «غیبت، در محو دین، از مرض خوره در شکم انسان سریع تر عمل می کند».

و یا افرادی که با صدای موسیقی و آهنگ های مبتذل، خواب را از چشم همسایگان می ربایند و یا با مزاحمت های تلفنی، آسایش را از دیگران سلب می کنند، باید بدانند که با این کارها دل پیامبر را آزرده می سازند، چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار داده است.» هشام ابن سالم هم می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود، خداوند فرموده است: «آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، به من اعلان جنگ می دهد.» چه فرد عاقلی حاضر می شود برای چند لحظه شادی کاذب و زود گذر، به خداوند متعال اعلان جنگ کند؟!

 
3-میانه روی در غم و شادی
در زندگی انسان، غم و شادی، هر دو از نیازهای روح هستند و باید هر کدام به مقدار لازم وجود داشته باشد؛ زیرا اگر سراسر زندگی انسان سرشار از شادی و نشاط باشد، منشأ غفلت و دوری از خدا می گردد و اگر تمام زندگی انسان پر از غم و ناراحتی باشد، روح انسان فرسوده می شود و آسیب سختی می بیند. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «پارسایان در سختی ها چنانند که گویی در آسایش و راحتی فرود آمده اند، آنها با سختی ها و بلاها همان اندازه انس دارند که با راحتی ها.» این حدیث بیان می کند که مؤمنان، افزون بر اینکه سختی ها را به راحتی تحمل می کنند، انس و الفت آنها به سختی ها به اندازه الفتشان به راحتی ها و خوشی هاست. (پایگاه اینترنتی حوزه)

 

مراسم عروسی شاد
 اسلام دین شادی است و یکی از راههای تأمین شادی برگزاری مراسم عروسی دو زوج است که اسلام نیز به شدت بر آن پافشاری میکند. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده: « خداوند خانه ای که در آن عروس و عروسی هست را دوست دارد و خانه ای که در آن طلاق رخ می‌دهد را دوست ندارد.» (کافی ج 6 ص54).
 
اما پرسش اصلی اینجاست که برای مراسم عروسی چه نوع شادی مناسب است؟ و این مراسمها چگونه برگزار شوند که خداوند نیز راضی و خوشحال باشند؟

حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) در ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: «شادی کنید؛ اما کاری که مورد رضایت خدا نیست، انجام ندهید.» (مستدرک الوسائل، ج 14، ص 198)


از دید اسلام  شاد بودن یک  سنت حسنه است. اسلام شادی را در صورتی پایدار میداند که مایه مسرت خداوند و بنده او گردد. به نحوی که در روایات آمده، در مجلس عروسی مؤمن، فرشتگان نازل میشوند و رحمت خدا را با خود میآورند .

 
1-برگزاری مراسم عروسی در اعیاد مذهبی
 بهتر است مجالس عروسى همزمان با مناسبت‏ها و جشن‏هاى مذهبى، مثل میلاد ائمه برگزار شود.  چه زیباست که شادی ما با شادی اهل بیت همراه شود.

 
2-دعوت از افراد هنرمند موجه در مجالس عروسی
 یکى از روش‏هایى که بسیار هم موفق بوده، استفاده از هنرمندانى است که به وسیله خواندن اشعار شادى‏بخش و گفتن لطیفه‏هاى مناسب، مجلس را شاد مى‏کنند. همچنین، استفاده از افرادى که کارهاى تردستى و دیدنى انجام مى‏دهند و مى‏توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد کنند.

3- پذیرایی شایسته
 یکی از موارد دیگری که به مجلس شادی میبخشد، پذایریی شایسته و مناسب است. تا جایی که برای خانوادهها امکان پذیر است ـ البته در حد تعادل و بدور از اسراف ـ سعی کنند که پذیرایی خوب و عالی داشته باشند. پذیرایی خوب جانشین  مناسب دیگری براى دوری از ابزارهاى حرام شادى میباشد. (سایت تبیان)

http://aql.blogfa.com



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.