آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
خبرپو - جستجوگر خبر
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
تولد شوم؛ صهيونيسم چيست؟ قسمت پایانی

تولد شوم؛ صهيونيسم چيست؟ قسمت پایانی


موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران


اين موضوع، پنجاه سال قبل از تشكيل دولت يهود در فلسطين اشغالي اتفاق افتاد. همچنين «بن يهودا» پدر «هيبروي مدرن»، وقتي به فلسطين رفت، نگران و حيرت‌زده احساس خود را چنين بيان كرد: «... به عنوان يك تازه مذهب، يك غريبه، فرزند يككشور بيگانه و يك فرد بيگانه، در اين سرزمين پدرانم، من نه حق سياسي و نه حقوقي دارم. ... من يك بيگانه‌ام... ناگهان خرد شدم. چيزي مثل پشيماني در اعماق وجودم درخشيد... پاي من روي زمين مقدس قرار داشت؛ سرزمين اجدادم. ]لكن[در قلب من شادي نبود ... من سنگها را در آغوش نگرفتم... حيرت‌زده ايستادم. وحشت، نگراني و...» 43

به هر تقدير، جنبش صهيونيستها كشور اسرائيل را به وجود آورد و يهوديان را در سرزميني كه گمان مي‌كنند مال خودشان است، جمع كرد. آنها با غرور و افتخار در محدوده‌اي كه هر روز مرزهايش تغيير مي‌يابد، زندگي مي‌كنند. زبان، اعياد و فرهنگ خاص خود را دارند؛ لكن با وحشت و نگراني. در اين زمينه، دكتر ناهيوم گلدمن 44 رئيسسابق آژانس يهود چه هوشيارانه اظهار عقيده كرده است. او در مقاله‌اي تحت عنوان «چشم‌انداز نو» در سال 1974 به يك نكته بسيار حساس اشاره كرده مي‌نويسد: «... بدون جلب رضايت دنياي عرب، هيچ آينده‌اي براي تحقق انديشه صهيونيسم وجود ندارد.» 45

عده‌اي بر اين عقيده‌اند كه صهيونيسم مروج و زنده‌كننده خصوصيات استعمارگري است. يا به عبارتي، «ميراث خوار استعمار است.» از جمله يوسف زيق نوشته است: «طرح استعماريي كه صهيونيستها ارائه داده‌اند، متضمن مطالب زير است:

1. استعمار فلسطين، با خصوصيات ذاتي مشخص مبني بر ادعاي مالكيت بر فلسطين.

2. از بيخ و بن بر كندن ريشه اعراب بر اساس تعاليم هرتزل و ويرانسازي خانه و كاشانه آنها براي ساختن جا و مكان جهت سكني دادن يهوديان.

3. ايجاد كشوري بر پايه اصول نژادپرستي و قوم‌گرايي.

4. و بالاخره، توسعه‌طلبي مداوم و بي‌رحمانه.» 46

وقتي مهاجرين يهودي به سرزمين فلسطين وارد مي‌شدند، چنان بود كه گويي صاحبخانه‌اي پس از يك سفر طولاني به خانه خود باز گردد. آنها بدون توجه به حقوق صاحبخانه و خواستهاي آنان، بساط زندگي خود را مي‌گستردند و آرزوهاي مردم واقعي آنجا را فداي هوسهاي خود مي‌كردند.

نكته قابل ذكر اين است كه لازم نيست كسي يهودي باشد تا صهيونيست باشد. همه صهيونيستها يهودي نيستند. چرچيل عيسوي بارها اعتراف كرده بود  كه «يك صهيونيست است»؛ گرچه بعدآ، پس از كشته شدن لردموين، فرمانده انگليسي در مصر به دست دو جوان يهود، انگشت تأسف از حمايت آنها به دندان گزيد و «آنان را گانگسترهاي» جديد ناميد. در حقيقت، بسياري از مسيحيان، صهيونيست هستند.

پرفسور اينشتين بزرگمرد عالم رياضيات، تأسيس دولت يهود را خلاف رسالت اسرائيل مي‌دانست. او كرارآ گفته بود كه: «تشكيل دولت اسرائيل منطبق با خواست من نيست. من نمي‌توانم بفهمم ]اين كار[چه لزومي دارد. اين كار مربوط به مغزهاي معلول و مسائل اقتصادي است. من معتقدم كه اين كار صحيحي نبوده است و هميشه هم عليه آن بوده‌ام.» او كامنولث يهوديان را «به عنوان تقليدي از اروپا كه سرانجام به ناسيوناليسم ختم شد، مسخره مي‌كرد.» 47

اينشتين معتقد بود كه در فلسطين بايد دولتي مركب از اعراب و يهوديان تشكيل شود. او شديدآ رفتار تروريستي صهيونيستها را كه با كشتار دسته جمعي اهالي دهكده‌ها و شهرها در سال 1945 آغاز شد، محكوم مي‌كرد، و خواهان همزيستي مسالمت‌آميز با اعراب فلسطين بود.

آلفرد لي‌لي ينتال نويسنده كتاب «اسرائيل به چه قيمت؟» متذكر شده است كه اينشتين هميشه نگران بود از اينكه «دبير اجرايي سازمان بين‌الملل يهود، اوليويا ترل 48 اين قسمت از نظرات او را براي چاپ در روزنامه‌ها سانسور كند.» او خود، براي اينكه شخصآ از عقايد و نظرات اينشتين در اين باره آگاه شود، به دانشگاه «پرينستن» رفت؛ به جايي كه اينشتين تدريس مي‌كرد. پرفسور اينشتين در اين ملاقات به آلفرد لي لي ينتال گفته بود: «خيلي عجيب است. من هرگز صهيونيست نبوده و هرگز علاقه‌اي هم به تشكيل كشور اسرائيل نداشته‌ام.»

نامبرده از صحبتهايي كه وقتي وايزمن به ملاقات او رفته بود، سخن به ميان آورده و گفته است: من از وايزمن سئوال كردم: «اگر فلسطين به يهوديان داده شود، اعراب چه؟»

وايزمن گفت: «چه عربي؟ آنها محلي از اعراب ندارند. 49»

در آن جلسه، وايزمن از اينشتين خواسته بود كه عنوان «رئيس جمهور افتخاري» اسرائيل را بپذيرد؛ ولي او قبول نكرد؛ لكن صهيونيستها براي كسب افتخار، هميشه نام او را در سرلوحه اسامي دولت خود قرار مي‌دادند.

اينشتين از جمله يهودياني بود كه به زبان و ادبيات هيبرو يا عبري علاقمند بود و آرزو داشت كه يهوديان آن را زنده نگه دارند. او علاقمند بود كه دانشگاه هيبرو، عبري، در فلسطين تشكيل شود. اين نكته را صهيونيستها به عنوان تائيد نظر اينشتين نسبت به صهيونيسم و تشكيل دولت يهود مي‌دانستند؛ در حالي كه او كرارآ به تروريسم صهيونيسم حمله كرده و گفته بود: «صهيونيسم بيش از هميشه، عميقآ با اعتقادات يهوديت منافات دارد.» 50

به اعتقاد اينشتين، «نظر آنان درباره ملت يهود، نوعي نژادپرستي است. از نظر صهيونيستها چيزي كه يك شخص يهودي را مي‌سازد، اعمال او بر اصول مذهب يهود نيست. بسياري از آنان در حقيقت ملحد ناموافق هستند». 51 كافي است كه «يهودي» به دنيا آمده باشد.  «يك بار يهودي، هميشه يهودي»؛ همين و ديگر هيچ. در اين ميان، اعتقاد به قوانين الهي مطرح نيست

____________________________________

 

.1قدمت صهيونيسم رابعضي ازمورخين به قرن هشتم (ق.م)زماني كه قلمروسليمان كه دراورشليم بود توسط پادشاه آشورموردحمله قرارگرفت وهزاران اسرائيلي رابه آشوربردند، مي‌كشانند.

2.يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه11ديباچه.

3. Pinsk

4. Hovovei Zion

5. Moses Hess. هس درسال1812درآلمان به دنيا آمد. اودرآغاز،خواهان«جذب يهوديان درمردم محيط بود»؛ليكن بعدآ تغييرعقيده داد.

6.Leo Pinsker. پينسكردرروسيه روزنامه ‌نگاربود. اوازبنيانگذاران ايدئولوژي صهيونيسم است.

7. Auto Emancipation

8. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحات62 و 63 .

9. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه 33 .

10.همان كتاب وصفحه.

11. همان كتاب،صفحه42 .

12. Uri Davis *

13. براي اطلاع بيشتربه كتاب  Uri Davis, Israel An Apartheid State. London: Zed books L+d.1987 مراجعه كنيد.

14. Akiva Orr

15. صهيون نام كوهي است دراورشليم كه معبد داود پيغمبر روي آن بنا شده بود . لكن دردوهزارسا لپيش ويران شد. معناي لغوي آن «هواخواهي ازاصول تمركزيهوديان درفلسطين است».

16. Uri Davis, op. cit, P. 10.

17. Soloman Schechter

18. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه 66 .

19. همان كتاب،صفحه 67 .

20. همانكتاب صفحه 83 .

21. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه 54 .

22. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه 18ـپاورقي.

23. همان كتاب،صفحات 47-48 .

24. همان كتاب وصفحه.

25. N. Adler

26. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه 47-48 .

27. George Gualer

28. يوريايوانف،صفحه 49 .

29. همان كتاب صفحه 50 .

30. همان كتاب،صفحه 51.

31. روچيلد قبل ازجنگ جهاني اول با افتخار تمام گفته بود كه اگر كمكهاي مالي اونبود ،صهيونيستها نمي‌توانستند قدمي بردارند واگرصهيونيستهاهم نبودند ،اوكاري نمي‌توانست انجام دهدص52 كتاب صهيونيسم ازيوري ايوانف.

32. عذراخطيبي ـدرگيري هاي اعراب واسرائيل،چاپخانه مرد مبارز، 1349،ص 35 اصل مأخذ:تاريخ خاورميانه ژرژلنچ افسكي.

33. همان كتاب وصفحه.

34. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه 156 .

35. ژوزف باراتس،دهكده‌اي دركناراردن ـ داستان دگانيا،ترجمه حسين سالكي،چاپ اطلاعات،1342،صفحه 21 .

36. همان كتاب،صفحه29 .

37. پس ازتشكيل دولت يهودي،بن زويتس،رئيس‌جمهوروبن گورين نخست وزيرشد.

38. Pealee Ziom

39. يوري ايوانف،صهيونيسم،صفحه 52 و 53 .

40. A. M-LiLienthal - What Price Israel? Chicago: Henry Regnery Co. 1953 –

 مقدمه ـ 1953، 73

41. Theodor Hertzel - A Jewish Government - London. 1986. P. 29.

42. M. LiLienthal, The Zionist Connection, P. 147.

43همان كتاب وصفحه.

44. Nahum Goldman

45. A. M. LiLienthal, The Zionist Connection, P. 147.

46. Middle East News letter, American for Justice in the Middle East. Vol. IV. NO. 495 - JuneJuly. 1970.

براي اطلاع بيشتربه مجله فوق‌الذكرمراجعه شود.

47. A. M. Lilienthal, What price Israel? P. 172.

48. Olivia Terrell *

49. They are hardly of any consequence

50. A.M. Lilienthal. What Price Israel? P. 168.

51. Ibid. P. 171.

http://iichs.org



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.